- 0,5 L blod

Blodgivardagen hade jag framför mig idag! Känns så skönt att gå och lämna blod och veta att man gör en sån otrolig insats. Det stärker ens självförtroende. Iaf mitt. Veta att man räddar en annan människas liv. Det känns fantastiskt !

Alla som är friska borde ge blod. Även fast man är nålrädd. Jag är nålrädd men har kommit över det nu, nästan (läs inte alls). Mår man så dåligt över nålar så man svimmar, ja då är det inte så bra & lämna blod, men har man bara lite rädsla så borde man iaf försöka. Jag har lyckats. Idag var det min 7:e gång. Tänk att jag har lämnat blod 7 gånger. Det är 3,5 L blod sammanlagt och fler gånger kommer jag förhoppningsvis att ge.

Vi kvinnor får ge 3 ggr/år och män får ge 4ggr/år. Nästa gång för mig blir i Juli. Det ser jag redan fram emot =)

Dock blir jag otroligt trött efter blodgivningen, kanske inte så konstigt. Man får ju järnbrist i princip. Det järn man förlorar vid blodgivning får man tillbaka om man äter 7-8 kilo blodpudding. Men självklart får man järntabletter att ta istället (gäller bara att komma ihåg dom) för så många kilo blodpudding är det nog inte många som får i sig. 

GE BLOD - GE LIV
Nu ska jag sova. Tänkte försöka få 10 timmars sömn. Lovely !
Sussa gott ^^

Ps. Som ni ser så används grövre nålar, än vid vanlig blodprovstagning Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0