It smells goood !

Idag var jag och mina plugghästar inne i stan på studiebesök. Efter besöket så var det raka vägen tillbaka till skolan och åt lunch och sen hade Etik. Då blev vi indelade i två grupper. Vi skulle argumentera för och emot om Abort. Jag fick vara i gruppen EMOT abort, fast jag är för abort. Fast jag är emot abort också.. haha.. Mest för, men lite emot.. Hur som helst.. Det skapade VÄLDIGT mycket "bråk" och gud vilket liv det blev. Vi satt och argumenterade i 2 timmar. Nervös att jag skulle bli tillfrågad. Disslike att snacka inför så många människor. Men, jag tog tag i min egen krage och sa till mig själv "Kom igen Hanna, du klara det".. Så jag kom med följande argument:

"Enligt FN´s konvention om mänskliga rättigheter så har alla rätt till liv. (Några från den andra gruppen ansåg att ett liv börjar från & med barnet föds och kommer utanför mammas mage). Då sa jag att celler är liv. Levande liv. När spermieceller och äggceller become one så börjar ett liv. Barnets liv börjar alltså i mammas mage. Det är FAKTA (nyckelord inom etiken)."

Det var en rätt rolig diskution faktiskt. All thou jag egentligen skulle ha varit i FÖR gruppen, men läraren delade bara in oss 50-50, så man hamnade där man hamnade. Oavsett om man tyckte för eller emot abort. Så det är svårt att argumentera emot, om man tycker för. Men jag lyckades iaf ! *stolt*..

Ikväll har jag varit på Ljusparty. Jag och Marie åkte dit tillsammans. Det va jätte trevligt. Vi fick en presentation av Lisa (ljus säljaren) om både vem hon var och allt om alla ljussorter. Svårt att välja. Sjukt svårt. Jag och Marie Tyckte att:
* Vita snöbär
* Jordgubbsrabarber
* Mullbär
* Hallon & Timjan
* Körsbärsträdgård

Var de dofter som vi tyckte om allra mest. Skulle dock bli rätt dyrt om vi valde alla. Så vi valde Mullbär, Vita snöbär och Hallon & Timjan. Har "sniffat" så många olika dofter så jag lär ju vakna mitt i natten o ba "Mmm, it smells Mullberry and its smells gooooood, damn good".
Marie och jag bestämde idag att kl 22.30 ska vi ligga o sova, fast alltså, inte tillsammans.. Hon hemma hos sig och jag hemma hos mig.. haha.. sorry marie, vet att du blir ledsen, men jag vill sova själv. Man går och lägger sig alldeles för sent om dagarna. 24.00-01.00 är vanligt nu när det är så mycker i skolan. Men idag sa vi, att vi lovar oss själva det, vi är värda det. Vi behöver sömn !!

En fråga till er, mina kära läsare.
Är ni FÖR eller EMOT ABORT ? Och varför? Kul att höra.. Svara gärna.. Va inte fega.. I etiken är inget rätt eller fel. Man får tycka vad man vill ;) So go for it !! Show me what you´ve got !!!!! I´ll be waiting.. right here.. for you.. mohaha..

Kommentarer
Postat av: Marie

"före" as you know ;p

2007-11-02 @ 20:53:12
URL: http://mariee87.blogg.se/
Postat av: Hanna

Marie: Du e FÖR menar du väl.. inte före? haha :P trött?

2007-11-03 @ 10:21:17
URL: http://charliesangels.blogg.se
Postat av: Marie

jag härmade ju nån, Pucko ;P

2007-11-03 @ 14:37:47
URL: http://mariee87.blogg.se/
Postat av: Dessan

Jag är varken för eller emot abort. Men jagt tycker det är löjligt att hylla sig själv för att man lyckats genomföra en "debatt". Att vara för eller emot i en debatt handlar inte om att uttrycka sin egentliga åsikt, utan om att (vid just sådana tillfällen) kunna förmedla ett bra argument.

Jag vet när vi hade debatter i klassen så sa folk högt "åhnej, jag kan inte det här. jag är ju egentligen för", bara för att de inte hade några argument.
Folk skiter i om du är för eller emot när det bara är på låtsas (dvs en klass-debatt). Hur svårt kan det vara att komma på argument även om det inte stödjer den egentliga åsikten man har?

2007-11-22 @ 19:41:50
URL: http://www.bigd.blogg.se
Postat av: Emeli

Att argumentera om något som inte stödjer den egentliga åsikten man har kan vara sjukt svårt. Att argumentera om något man "känner för" är ofta lätt eftersom man oftast har hundra saker att komma med, man vet var man står dvs. Att argumentera om något man INTE "känner för" kräver ju att man har en jävla fantasi och en massa ideer eftersom det är helt utanför ens vanliga tankesätt.
DUMMA BRUD

Du är duktig Hanna! Skit i vad den där saken säger!

2007-12-12 @ 22:50:14
URL: http://mlihu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0